داستانهای عارفانه

داستانهایی زیبا از عرفا و اولیای الهی

داستانهای عارفانه

داستانهایی زیبا از عرفا و اولیای الهی

علامه طباطبایی و نظر در مورد فال حافظ


علامه حسینی طهرانی می گویند:


در یکی از روزها که خدمت علامه طباطبایی مشرف شدم ضمن بیان استخاره و تفال به قرآن کریم که فرمودند هر دو منصوص و در روایات وارد شده است فرمودند فال به دیوان حافظ به تجربه رسیده است که بسیار عجیب است و برای این موضوع دو مورد از تفال خود بیان کردند که یکی از این موارد به این شرح است.


در ایامی که در نجف اشرف برای تحصیل مشرف بودیم و بعضی از پنج شنبه ها به کوفه می رفتیم روزی با چند نفر از رفقا ودوستان در کوفه نشسته بودیم و دیوان حافظ را با خود داشتیم که ناگهان یکی از رفقا از راه رسیده و ایستاده گفت: فالی برای من بگیرید!


ما از دیوان حافظ برای او فالی گرفتیم این بیت آمد:

اگر زاینده رود آب حیاتست

ولی شیراز ما از اصفهان به


همین که این بیت را از غزل شنید مات و مبهوت و متحیر ماند به طوری که همه دوستان در تعجب افتادند! و ناچار علت تحیر و سکوت او را پرسیدند. در پاسخ گفت:

من میل دارم یک مخدره ای را متعه(1) کنم و برای تفحص از این منظور دو مخدره پیدا شده است. یکی اصفهانی و دیگری شیرازی است و من بین انتخاب هر یک از آن دو متحیر بودم و بالاخره بنا به فال خواجه حافظ گذاردم که چنین بیت معجزه آسا پاسخ مرا داد.(2)




پی نوشت:


   (1) صیغه

   (2) مطلع انوار  جلد اول صفحه 186-187




 

نظرات 3 + ارسال نظر
ابراهیم شنبه 24 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 10:57 http://tazeh-kar.blogfa.com

یعنی متعه کنیم خوبه؟

[ بدون نام ] چهارشنبه 26 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 01:13

panah bar khoda !

مسعود سه‌شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1396 ساعت 08:33

سلام
اگر متعه ای اصفهانی بود که اهل شعر و شاعری باشد با بنده تماس گیرد.
۰۹۱۲۷۵۰۴۲۰۲

داداش رد دادی؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد